۱) موفقیت از ذهن شما نشات می‌گیرد

این یک قانون طبیعی است. اگر ذهن خود را طوری تنظیم کنید که به کسب درآمد میلیونی فکر کند، به احتمال زیاد به این خواسته دست پیدا خواهید کرد. در صورتی‌ که پس از کسب درآمد، ترس از دست دادن پول را داشته باشید، به یقین آن را از دست خواهید داد. حتی پس از رسیدن به اهداف نیز یک نگرش موفقیت محور در پیش بگیرید. اهداف والاتری تعریف کنید و خود را به چالش بکشید.

۲) رهبر باشید نه مدیر

به منتور تبدیل شوید؛ مدلی برای کارمندان خود باشید. شما هستید که صاحب ایده و دیدگاه هستید. شما هستید که می‌دانید تجارت خود را به کجا خواهید رساند. همکاران شما باید به شما اعتماد کنند و تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا پا جای پای شما بگذارند. رهبری موثرترین قدرت است. از این عنصر برای انگیزه‌بخشی و دستیابی به اهداف خود بهره بگیرید.

۳) دانش مالی خود را تقویت کنید

تجارت موفق - تقویت دانش مالی

 حتما شما هم شنیده‌اید که چند برند تجاری موفق و خوشنام، کار خود را از زیرزمین یا پارکینگ خانگی آغاز کرده‌اند. این روند ضرب‌المثل معروف از فرش به عرش رسیدن را در ذهن تجلی می‌دهد. ولی واقعیت این است که مشت نمونه خروار نیست و شما، به احتمال زیاد، برای موفقیت در تجارت خود به امور مالی نیاز خواهید داشت. لزوما نیازی نیست که در مرحله شروع تجارت خود صاحب سرمایه زیادی باشید، آن‌چه اهمیت دارد، این است که پیشرفت هوشمندانه، در گرو کسب دانش در مورد مسائل مالی و یادگیری نحوه کار با پول خواهد بود. کسانی که سواد مالی دارند، تا حد امکان خود را از بدهی دور نگه می‌دارند، از اهمیت افزایش دارایی آگاهند، ستون دارایی خود را به سمت مثبت حرکت می‌دهند و روش درآمدزایی از طریق سرمایه‌گذاری را می‌دانند. همین عوامل است که موفقیت و سودآوری را برای تجارت رقم می‌زند.

۴) بزرگ فکر کنید ولی گام‌های کوچک بردارید

قطرات کوچک در نهایت می‌توانند سطل بزرگی را پر از آب کنند. هیچ دستاورد کوچکی برای شما وجود ندارد. تمامی پیروزی‌ها در نهایت به موفقیت می‌انجامند. دستاوردهای کوچک خود را با غرور جشن بگیرید.

۵) از ارتکاب اشتباه نترسید

اشتباه کردن عیب نیست، موضوع زمانی دردسرساز می‌شود که شما از اشتباهات خود درس نگیرید. از اشتباهات گذشته خود به عنوان ابزاری برای رسیدن به موفقیت بهره بگیرید. به خاطر داشته باشید: هر چه بیشتر مرتکب اشتباه شوید، بیشتر زمین خواهید خورد، ولی روش دور ماندن از موانع مسیر را نیز خواهید شناخت.

۶) ریسک‌های تجارت خود را بشناسید

ترفند موفقیت در پذیرش ریسک‌های حساب شده‌ای نهفته است که در نهایت به پیشرفت تجارت می‌انجامند. از خودتان بپرسید: «چه مانعی افسار تجارت ما را عقب نگه می‌دارد؟ و اگر این مانع را کنار بزنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟» با پاسخ دادن به این پرسش، بدترین سناریوی ممکن را شناسایی خواهید کرد. با دانستن این موضوع، دست به ریسک‌هایی حساب‌شده خواهید زد که پاداش‌های چشمگیری برایتان به همراه داشته باشد.

۷) رقیبانتان را رصد کنید

تجارت موفق - رصد رقیبان

 رقابت به کسب نتایج بهتر می‌انجامد. برای داشتن یک تجارت موفق، بهتر است روی رقیبانتان تحقیق کنید و نکات لازم را از آن‌ها بیاموزید. هر چه باشد، شاید آن‌ها اقدامات صحیحی انجام می‌دهند که اگر شما نیز خود را به آن مجهز کنید، به پول خواهید رسید.

۸) بازاریابی کنید

بازاریابی کلید افزایش فروش است، البته نیازی نیست که تمامی موجود حساب خود را به تبلیغات تجارت اختصاص دهید. روش‌های کم‌هزینه‌ای هم برای بازاریابی محصولات و خدمات وجود دارد که استفاده از کیت‌های تبلیغاتی و برگزاری ورکشاپ‌ها و کلاس‌های رایگان مرتبط با محصولات و خدمات شما نمونه‌هایی از آن‌ها هستند.

۹) کنترل هزینه‌های تجاری را به دست بگیرید

معمولا با گذشت زمان، هزینه‌های تجاری از قبیل اجاره فضای کار و کرایه وسایل نقلیه رو به افزایش می‌گذارد؛ بنابراین آگاهی از حساب هزینه‌ها یک تسک حیاتی برای صاحبان کسب‌وکار به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم کاهش هزینه را به جزوی از وظایف شغلی و فرهنگ شرکت تبدیل کنید. در فواصل زمانی سالانه یا شش ماهه، لیست پرداخت‌های عمده‌ای همچون اجاره فضای کار، بیمه، دستمزد و مزایای کارمندان و کرایه وسایل نقلیه را جمع‌آوری کرده و تحت بررسی قرار دهید. در کدام قسمت‌ها می‌توانید اصلاحاتی را اعمال کنید که به کاهش هزینه بی‌انجامند؟

۱۰) حضور پررنگی در فضای آنلاین داشته باشید

امروزه توسعه یک وب‌سایت با ظاهر حرفه‌ای، کاری است که خیلی آسان و سریع انجام می‌گیرد. تحقیقات E-commerce Wiki نشان داده که ۸۸ درصد از مصرف‌کنندگان امروزی پیش از مراجعه حضوری به فروشگاه، در مورد خرید خود به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. وب‌سایت شما باید به گونه‌ای باشد که شما را معرفی کند، نوع فعالیت شما را توضیح دهد و راه‌های تماس با شما را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. حداقل‌های لازم یک وب‌سایت عبارتند از:

  • لوگوی تجارت شما
  • نام کسب‌وکارتان
  • خلاصه‌ای از محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما
  • اطلاعات تماس با شما
  • آدرس موقعیت مکانی شما به همراه لینک Google Maps
  • شعار تجاری شما، برای مثال: «ما بهترین پیتزای شهر را برایتان سرو می‌کنیم.»
  • و توصیفات رضایت‌بخشی که مصرف‌کنندگان قبلی از شما داشته‌اند.

شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند راهکاری عالی برای تبلیغ تجارت شما باشند. این روزها حضور فعال در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام جزو استانداردهای هر کسب‌وکار به شمار می‌رود. البته شما می‌توانید با توجه به نوع تجارت و بازار هدف خود، شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کرده و عمده تلاش خود را روی آن معطوف سازید.

۱۱) مشتری محور عمل کنید

تجارت موفق - مشتری محوری

 بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده، بیش از نیمی از افراد در صورتی که تجربه ناخوشایندی از یک شرکت داشته باشند، برای دومین بار از تجارت مجدد با آن شرکت امتناع می‌ورزند. همچنین به اثبات رسیده که برای جبران یک تجربه منفی، لازم است چندین تجربه مثبت برای مشتری فراهم شود. با عنایت به این‌که فروش به مشتریان وفادار آسان‌تر است، شما باید ارائه خدمات با کیفیت به مشتری را به اولویت خود تبدیل نمایید. به منظور کسب موفقیت در تجارت، در نحوه سرویس‌دهی به مشتریان فعلی خود بازنگری نمایید و آن را طوری تغییر دهید که بهترین سطح خدمت‌رسانی را در بین رقبای خود داشته باشید. شاید لازم باشد در آموزش کارمندان سرمایه‌گذاری کنید، سیاست بازگردانی خود را نونوار سازید و کیفیت اموری همچون پاسخ‌دهی آنی به پیام‌های صوتی و ایمیل‌های مشتریان را ارتقا بخشید.

۱۲) شریک بگیرید

یک صاحب کسب‌وکار حرفه‌ای، زمانی می‌تواند بهره‌وری خود را افزایش دهد که نیازی نباشد در تمامی عملیات روزمره تجارت مداخله داشته باشد. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، وی باید زمان خود را به رهبری و انگیزه‌بخشی اختصاص دهد و افراد را ترغیب نماید تا در قالب کار تیمی، بهترین مهارت خود را نشان دهند. این تفویض اختیار تنها در مورد کارمندان صدق نمی‌کند، شما باید در صورت لزوم از شرکای استراتژیک نیز کمک بگیرید. البته دانستن اصول شراکت و شناسایی صحیح شریک کاری، اصولی دارد که حتما باید به آن‌ها واقف باشید.

۱۳) ایده‌آل گرایی را کنار بگذارید

هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که به شکل صددرصد عالی باشد. صرف زمان در مسیر ایده‌آل‌گرایی، هزینه‌ها و منابع زمانی شما را به هدر خواهد داد. انتخاب هوشمندانه‌تر و مغتنم‌تر این است که با آن‌چه در دست دارید، کار را به پیش ببرید.

۱۴) از اهمیت خانواده و دوستان غافل نشوید

هیچ کس دوست ندارد پشت میز بزرگی پر از غذا بنشیند ولی شخصی نباشد که او را در غذاخوردن همراهی کند. موفقیت واقعی زمانی در زندگی یک صاحب کسب‌وکار رقم خواهد خورد که وی تاثیر مثبتی بر خانواده خود داشته باشد و آن‌ها از او به نیکی یاد کنند. دوستان شما کسانی هستند که در تجربیات شما شریک‌اند، موفقیت‌های شما را جشن می‌گیرند و در شکست‌ها یاری‌تان می‌کنند. دوستان واقعی خود را شناسایی کنید و به بهانه انرژی مثبتی که در زندگی و تجارت شما جاری می‌کنند، از آن‌ها قدردانی نمایید.

۱۵) و اما ترفند پایانی

در این مقاله با ۱۴ راهکار کلیدی برای رقم زدن یک تجارت موفق آشنا شدیم. به عنوان ترفند پایانی، به شما توصیه می‌کنیم که از اهمیت برند سازی غافل نشوید، تبدیل شدن به برند است که شما را از رقیبانتان متمایز خواهد کرد. این برندسازی بهتر است به حدی قدرتمند باشد که مشتریان تنها با دیدن طرح و رنگ برند و بدون توجه به نام شرکت، بالافاصله شما را به یاد آورند.

By admin

مدرس دانشگاه، مشاور مدیریت و مالی و کارآفرین با 35سال سابقه خدمت در سازمانهای دولتی و خصوصی